G-stöd

G-stöd Typ A

G-stödet är ett pålitligt och beprövat kantstöd för skiljeremsor och refuger. Välj G-stöd efter trafikbelastning.
Typ A används främst då trafikbelastningen av tyngre fordon inte är så stor. Lämplig till trottoarer utmed bostadsgator, parkeringsplatser, industriplaner, innergårdar, mindre rondeller mm.
Välj G-stöd efter trafikbelastning G-stöden är framtagna med varierande profil för olika typer av anläggningar. Alla kantstenar limmas direkt på underlaget med hjälp av uppvärmd limsträng eller RAK asfaltlösning. Om G-stöden Att lägga G-stöd är en både enkel och snabb metod. G-stöden kan användas på alla underlag, i alla väder. Regn eller minusgrader är inget hinder. Det enda du behöver tänka på är att anpassa läggningsmetoden efter situationen. Grundprincipen G-stöden är från tillverkningen försedda med sk. G-lim, baserat på gummi-asfalt. Genom att göra limmet mjukt och klibbigt får man en bra vidhäftning mot underlaget. Med den ”kalla metoden” sker uppmjukningen genom att asfaltslösning tillsätts, med den ”varma metoden” hettas limmet upp med hjälp av en brännare. Tyngden från G-stöden pressar samman limmet och underlaget. Även om vatten skulle tränga in i fogen läker den ihop av sig själv. Ett G-stöd som lades för 30 år sedan sitter lika hårt som ett nylagt. Otroligt men sant. För att öka kantstödskonstruktionens styrka ytterligare, är G-stöden försedda med en ”hylla” längs bakkanten. Hyllan hjälper till att förankra stöden i bakomvarande yta, som exempelvis gångbanor och grönytor. Den ökar dessutom böjhållfastheten hos G-stöden. Läggningen Förbehandla Sopa - Innan du börjar läggningen är det nödvändigt att sopa underlaget rent från grus och smuts. Mycket starkt nedsmutsat underlag kan behövas spolas med vatten, eventuell snö och is kan smältas med gasollåga före borstningen. Markera kantlinjen - När du fått klart för dig var du vill placera G-stöden markeras kanststödlinjen med kritrits eller snören. Kurvor behöver du bara markera med punkter eftersom stöden är lätta att justera i sidled. på vått underlag kan du använda ett snöre som kantlinje. Spraya färg över snöret för att göra markeringar. I kurvor - För att kunna markera en jämn radie i kurvor kan du använda ett snöre som hjälpmedel. Fäst snöret i en sten eller annan tyngd. Placera tyngden så att snörets ände tangerar den kurva du ska bygga. Nu kan du börja markera ut var stenarna ska läggas - snabbt, enkelt och med precision. En annan metod är att använda ett tyngre snöre som du lägger ut tuill önskad radie och markerar efter. Rolla - Därefter är det dags att rolla ut ett lager med asfaltlösning (sk RAK) inom markeringarna du gjort. För påstrykningen är det lämpligt att använda en vanlig målarroller med långt skaft. Normalt räcker 1 liter RAK till 20 meter G-stöd. Mängden beror på underlag och temperatur. Öppna asfaltytor kräver mer RAK, vid varmt väder krävs mindre. Känner du dig osäker kan du göra ett förprov. Häll då på 1 liter RAK i ett kärl, rolla ut och se hur långt det räcker. Om beläggningen är mycket våt gäller det att trycka lite extra på rollern. Dra fram och tillbaka tills vattnet. I direkta vattenansamlingar är det inte lämpligt att limma med RAK. Om kurvan inte är noggrant markerad rollar du ut RSK något utanför markeringarna för att kunna göra mindre justeringar i sidled. Några tidsrekommendationer • Normalt ska inte asfaltlösningen påföras mer än en timme före utläggningen av G-stöden. • Omedelbar påläggning (inom 10 min) är lämplig när man vill kunna justera stöden i t ex kurvor. Man får då gott om tid för justeringar. • Inom en timme är tiden som gäller när det finns behov av mindre justeringar. • Man bör vänta 2 timmar om man vill ha bättre begynnelsefäste, t ex vid överfarter eller besvärande trafik. • Vänta aldrig mer än 3-4 timmar. Vid behov rolla istället på ytterligare en omgång RAK. • Vid varmt väder (20-25 C) minskar ovanstående tidsrekommendationer. Limma stöden Kalla metoden Spara tid - lägg G-stöden direkt på plats. Placera G-stödspallar på lämpligt avstånd utmed kantstödslinjen eller förflytta G-stöden med en vagn. Använd läggningsverktyget för bekvämare läggning. Behöver du justera G-stöden kan du göra det under någon timme efter utläggningen. Under varma och torra förhållanden kan tiden vara kortare. I sidled använder du lämpligen en 1,5 m lång, hyvlad träregel (36 x 120 mm) för att skjuta kantstöden på rätt plats. Runda den nedre änden på regeln så att den inte flisas sönder. Om beläggningen är ojämn justerar man lätt G-stödens höjdläge med hjälp av limsträngar. Doppa limsträngen i RAK och lägg den under stöden. Varma metoden G-stöden ska alltid värmas fast med hjälp av gasollåga då underlaget består av betong, som t ex plattor eller marksten. Metoden är också lämplig om omedelbar och full vidhäftning krävs. Förarbetet är i stort sett det samma som vid kalla metoden. På betongunderlag ska dock asfaltlösningen (RAK) torka helt innan G-stöden värms fast. Endast om asfaltbekäggningen är ren och nylagd kan man låta bli att stryka på RAK. Lägg G-stöden på plats längs kantstödlinjen enligt figuren, så riskerar du inte att limmet rinner över på ovansidan av stöden under värmningen. Rikta lågan så att stöd och beläggning värms samtidigt. Limsulan ska värmas tills limmet börjar mjukna och rinna något. Använd gasolbrännare med minst 50 mm munstycke. Lågan ska vara kraftig så att uppvärmningen blir kort och intensiv. Tips vid svåra förhållanden Sent på hösten, med osäkra väderleksförhållanden, kan det vara lämpligt att använda en kombination av den varma och den kalla metoden på asfaltsunderlag. Efterarbete Bärlager och beläggning på gångbana kan utföras dagen efter limning med kalla metoden vid temperaturer över +100 C och efter två dagar i kallt väder. Om man är försiktig kan bärlager och beläggning påbörjas omedelbart efter läggningen, tack vare att hyllan och sponten håller fast G-stöden. Reparationer Om stöden är lossbrutna: • Tag bort jord och dylikt som ligger i vägen för det nya stödet. • Rengör beläggningen noga. Värm med gasollåga och borsta. • Är beläggningen skadad, laga med hjälp av G-limsträng som smälts ner i håligheterna. • Nytt stöd fästs med RAK (kalla metoden) eller med RAK och gasollåga (varma metoden). Oskadade stöd kan återanvändas. Förbehandla beläggningen med RAK eller emulsion, lägg dit en limsträng och värm den så att limmet flyter. Värm slutligen det rengjorda G-stödet och pressa ner det i den varma limsträngen. Mindre skador på asfaltsbeläggningen på bakomvarande gångbana repareras lätt genom att skadan fylls med torr sand som därefter dränks in med RAK. Sedan strös sand på det lagade stället för att undvika kladd. Om stöden är skadade, men inte har lossnat: • Slå loss det skadade stödet med en slägga. Bryter man loss stödet med spett eller liknande redskap är risken större att beläggningen skadas. • Gör rent och fäst ett nytt stöd enligt samma princip som ovan. Reparationer bör utföras i torr väderlek, utan vattensamlingar på beläggningen. Läggning på utsatta ställen Att G-stödförbandets styrka inte minskar med tiden har vi redan nämnt. Däremot händer det att G-stöd lossnar och går sönder vid påkörning eller snöröjning. Många sådana skador kan undvikas genom att man redan från början förstärker kantstödskonstruktionen. Detta kan göras med enkla medel till låga kostnader som snabbt tjänas in. Dessutom bör valet av G-stöd anpassas efter situationen. Ett G-stöd av typ C är t ex olämpligt att använda på platser efter situationen. Ett G-stöd av typ C är t ex olämpligt att använda på platser där mekanisk snöröjning sker, även i parker eller trädgårdar. I dessa lägen är det lämpligare att använda stöd av typ A eller B. Här bör du tänka på att göra förstärkningar • Konvexa kurvor med mindre radie • Kurvor med större radie där bakstöd av asfalterad gångbana saknas • Konvexa kurvor vid busshållplatser och parkeringsfickor • Ytterhörn • Refugändar

Dokument

Produktblad
Prestandadeklaration
Monteringsanvisning
Byggvarudeklaration
Övriga dokument

Artiklar

Model.Variations.Length artiklar