Nibra solcellstakpanna

Framtidens solcellstak redan idag

Nibra solcellspanna är en revolutionerade taknyhet – en vacker och hållbar lertegelpanna med integrerade solceller som gör att det äntligen är möjligt att ha solceller på taket utan att göra avkall på dess utseende.

Med solceller får du lägre kostnader för el, minskar utsläppen av koldioxid och höjer värdet på din fastighet. 

Solpanel och tegelpanna lika effektiva

Nibra är S:t Eriks lertegelpanna med integrerade solceller. I varje panna finns två solceller som tillsammans kan generera upp till 9 watt. Eftersom pannan har samma mått som en Nibra lertegelpanna behöver man bara lägga just så många pannor som behövs för önskad energiproduktion, sedan kan resten av taket läggas med vanliga Nibra lertegelpannor. Resultatet blir ett tak som ser ut som ett klassiskt lertegeltak, men som är lika effektivt som de bästa solcellspanelerna på marknaden.

Solcellspannan bygger på Nibra enkupig flacktegel som tillverkas i Tyskland. Solcellerna har utvecklats i Holland, där de också tillverkas och monteras.

Bilder på Nibra solcellstakpanna

Färger Nibra solcellstakpanna

Naturröd
Svart Engoberad
Svart Ädelengoberad

 

Framtidens solcellstak redan idag

Visa:

Dimension Färg Artikelnummer Kg/st

Dimension = Bredd x längd x tjocklek/höjd i mm.

T = Trafikklass 
G = Entrégång, uteplats, lekytor, innegård utan trafik. 
GC = Gång- och cykelväg med enstaka lätta fordon, garageinfart. 
0 = Lågtrafikerade ytor, som gång- och cykelvägar eller parkeringsplatser. Ytorna kan även bära trafik från lättare varutransporter samt enstaka tunga fordon. 
1 = Brandväg, torgytor mm. 
2 = Gator/ vägar. 
3 = Gator/ vägar. 
4 = Gator /vägar. 
5 = Gator/ vägar.

Tabellen ovan ger en enkel förklaring till de trafikklasser som vi anger för produkter i prislistan. Trafikklasser anges enligt VÄG 94 samt branschens rekommendationer enligt "Beläggning med plattor och marksten av betong". (Svensk markbetong).
Angiven trafikklass anger ej produktens hållfasthetsklass utan ger rekommendation till användningsområde med högsta trafikbelastning och förutsätter att överbyggnaden är dimensionerad och utförd enligt motsvarande trafikklass.